Alessandro Avallone

Ha conseguito il dottorato di ricerca in Musicologia alla Sapienza Università di Roma. La sua attività di ricerca si concentra sulla Scapigliatura musicale, l’opera italiana del periodo postunitario, i rapporti tra musica e letteratura e tra musica e filosofia, l’estetica musicale. Collabora con la Fondazione Levi di Venezia e la Fondazione Toscanini di Parma. Svolge attività divulgativa in collaborazione con il Teatro dell’Opera di Roma, l’Accademia Filarmonica Romana, il Lingotto Musica di Torino. Docente di Storia della musica nei licei musicali, ha un contratto di ricerca nell’ambito del progetto PRIN “MML– Mapping Musical Life” della Sapienza Università di Roma.

He received his PhD in Musicology from Sapienza University of Rome. His research focuses on the music of the Scapigliatura, post-unification Italian opera, the relationship between music and literature, music and philosophy, and musical aesthetics. He collaborates with the Levi Foundation in Venice and the Toscanini Foundation in Parma. He carries out dissemination activities in collaboration with the Teatro dell’Opera in Rome, the Accademia Filarmonica Romana and Lingotto Musica in Turin. He teaches Music History at Music high schools and has a research contract within the PRIN project “MML — Mapping Musical Life” of Sapienza University of Rome.

Emanuele Franceschetti

Ha conseguito il dottorato di ricerca in Musicologia alla Sapienza Università di Roma. La sua attività di ricerca si concentra sulla drammaturgia musicale nel Novecento italiano, la musica vocale, il rapporto fra musica e critica musicale e fra musica e storia culturale. Ha svolto attività divulgativa in collaborazione con il Teatro dell’Opera di Roma e il Lingotto Musica di Torino. Ha insegnato Storia della Musica al Conservatorio “L. Marenzio” di Brescia, e ha beneficiato di una borsa di studio trimestrale per attività di ricerca della Paul Sacher Stiftung di Basilea.

He received his PhD in Musicology from the Sapienza University of Rome. His research focuses on music theatre in twentieth-century Italy, vocal music, the relationship between music and music criticism, and between music and cultural history. He has carried out dissemination activities in collaboration with the Teatro dell’Opera in Rome and Lingotto Musica in Turin. He has been professor of Music History at the “Luca Marenzio” Conservatory in Brescia, and has been awarded a three-month scholarship for research activities by the Paul Sacher Stiftung in Basel.