Blurring the Boundaries between Concert and Liturgy

June Boyce-Tillman (Professor Emerita of Applied Music, University of Winchester Extraordinary Professor North West University, South Africa)

This paper will use a phenomenography of the music experience – developed by the author (Boyce-Tillman, 2016) from the work of Dewey (1934), Turner (1969/1974) and Foucault/Gordon (1980). It will combine this with the theology of Otto (1923) and Buber (1970) – in particular, the I/Thou experience – and the philosophy of Derrida (1972) to examine the blurring of the boundaries between concert and liturgy.  This will draw on the music of John Tavener (Boyce-Tillman – Forbes, 2020) examining the effect of the introduction of theatrical elements drawn from liturgy (in particular, the procession) and participatory elements (following the tradition of the chorales in the Lutheran cantata and Passion tradition) into the classical concert. To interrogate this, I shall examine the relationship between the theology of the Christian Church and its potential relationship with Western musicking (Small 1998), drawing on inclusive ecclesiology (Steinwert, 2003). It will examine the author’s attempts to establish non-hierarchical systems in her compositions.

Nell’intervento utilizzerò una fenomenografia dell’esperienza musicale che ho sviluppato (Boyce-Tillman 2016) a partire da riflessioni di Dewey (1934), Turner (1969/1974) e Foucault/Gordon (1980), in combinazione con la teologia di Otto (1923) e Buber (1970) – con particolare riferimento al principio “io/tu” – e con aspetti della filosofia di Derrida (1972), per esaminare il sempre più indistinto confine tra concerto e liturgia. Oggetto del mio intervento sarà la musica di John Tavener (Boyce-Tillman – Forbes 2020), e gli effetti prodotti in alcune sue composizioni dall’introduzione nel concerto classico di elementi drammatici tratti da rituali liturgici (in particolare la processione) e di elementi partecipativi (che si rifanno alla tradizione dei corali nella cantata luterana e nelle Passione). Per indagare il rapporto potenziale tra la teologia della Chiesa cristiana e il “Western musicking” (Small 1998) mi servirò delle idee sulla ecclesiologia inclusiva elaborate da Tiffany Steinwert (2003). Esaminerò infine i tentativi di Tavener di dotare le sue composizioni di strutture non gerarchiche.