Cesare Mancini

Cesare Mancini is graduate in organ and organ composition from the Luigi Cherubini Conservatory in Florence. He specialised with Tagliavini, Koopman, Vogel, Oortmerssen, Lohmann, Boyer, Stembridge, van de Pol, Acciai, Carnini and Donini. He graduated in music history from the University of Siena with a thesis on Marco Enrico Bossi. He is the maestro di cappella and organist of Siena Cathedral. He is the founder and director of the Agostino Agazzari Choir. Alongside an intense and prestigious international concert activity, he teaches music history at the ‘R. Franci’ Conservatory of Siena and Siena Jazz University. He edited the volume Un così bello e nobile istrumento. Siena e l’arte degli organi (Protagon 2009) and published the first Italian translation of Mersenne’s Traité de l’Orgue (1635). He is author of musicological essays, transcriptions and absolute first editions of ancient music. He is dedicated to the research and preservation of ancient instruments, and is an honorary inspector for the protectio n of historical organs at the Soprintendenza ai Beni Artistici e Storici of the Provinces of Siena and Grosseto. A former assistant to the artistic director of the Accademia Musicale Chigiana, he is currently in charge of the library and musical instrument museum of the same institution. He is a member of the steering committee of Chigiana. Journal of musicological studies.

Diplomato in organo e composizione organistica al Conservatorio Luigi Cherubini di Firenze, si è perfezionato con Tagliavini, Koopman, Vogel, Oortmerssen, Lohmann, Boyer, Stembridge, van de Pol, Acciai, Carnini, Donini. Si è laureato in storia della musica all’Università di Siena con una tesi su Marco Enrico Bossi. È il maestro di cappella e l’organista della Cattedrale di Siena. È fondatore e direttore del Coro Agostino Agazzari. Accanto ad una intensa e prestigiosa attività concertistica di livello internazionale, insegna storia della musica presso il Conservatorio “R. Franci” di Siena e Siena Jazz University. Ha curato il volume Un così bello e nobile istrumento. Siena e l’arte degli organi (Protagon 2009) e la prima traduzione italiana del Traité de l’Orgue di Mersenne (1635). Pubblica saggi musicologici, trascrizioni e prime edizioni assolute di musiche antiche. Si dedica alla ricerca e alla salvaguardia di strumenti antichi ed è ispettore onorario per la tutela degli organi storici della Soprintendenza ai Beni Artistici e Storici delle Province di Siena e Grosseto. Già assistente del direttore artistico dell’Accademia Musicale Chigiana, è attualmente responsabile della biblioteca e del museo degli strumenti musicali della stessa istituzione. È membro del comitato editoriale della rivista Chigiana. Journal of musicological studies.