Marco Cosci (Università di Pavia)

From pencil to mockup
The Accademia Musicale Chigiana's film music courses at the Millennium Test

Since their establishment in the late 1940s, the film music courses have been a landmark of the Accademia Musicale Chigiana’s educational offer. Over the decades, their approach has changed not only according to the sensibility of the teachers involved, but also to the technological transformations that have provided new creative tools to operate in the cinematic production system. Mainly based on paper and digital documentation, the paper aims to reconstruct the structure of the courses, the materials available to the students, the theoretical assumptions and the educational goals pursued, with particular attention to the historical moment of transition from the 1990s to the 2000s. A more ethnographically oriented research completes the investigation, thanks to interviews conducted with students of the last editions of the Film Scoring Intensive Program, which offers valuable insights into the profound change in the contemporary professional landscape and the resulting shift in the compositional paradigm.

Dalla matita al mockup
I corsi di musica per film dell’Accademia Musicale Chigiana alla prova del Millennio

Fin dalla loro istituzione alla fine degli anni Quaranta, i corsi di musica per film hanno rappresentato un punto di riferimento dell’offerta formativa dell’Accademia Musicale Chigiana. Nel tempo la loro impostazione non è solo cambiata a seconda della sensibilità dei docenti coinvolti, ma anche sulla base delle trasformazioni tecnologiche che hanno determinato nuovi strumenti creativi necessari per operare nel sistema produttivo cinematografico. A partire dalla documentazione d’archivio cartacea e digitale, l’intervento intende ricostruire la struttura dei corsi, i materiali a disposizione degli allievi, i presupposti teorici e le finalità educative perseguite, con particolare attenzione al momento storico di passaggio dagli anni Novanta a quelli Duemila. Completa l’indagine una ricerca di taglio più etnografico, grazie ad alcune interviste realizzate con gli allievi delle ultime edizioni del Film Scoring Intensive Program, che offre spunti utili per comprendere il profondo mutamento del panorama professionale contemporaneo e il conseguente cambio di paradigma compositivo.