Francesco Fontanelli
(Università di Pavia)

Francesco Fontanelli, with a diploma in piano performance and a Masters in Musicology, received his Ph.D. in 2019 from the University of Pavia, defending a thesis on the genesis of Beethoven’s Quartet op. 127. His main interests are directed towards the analysis of compositional forms and techniques between the 19th and 20th centuries, with particular emphasis on their relationships to aesthetics and cultural history. He has worked on Liszt, Wagner, and Puccini, and has published numerous essays on Italian composers of the ‘Generation of the Eighties’. For his monograph on Alfredo Casella’s orchestral poems, published by De Sono, he received the award “Arthur Rubinstein. Una vita per la musica giovani” (2016). He is currently a research fellow at the University of Pavia and collaborates on the project “Harmony in 20th century music”, sponsored by the Giorgio Cini Foundation of Venice and the Ernst von Siemens Musikstiftung.

Francesco Fontanelli, diplomato in pianoforte con il massimo dei voti e la lode, si è laureato in Musicologia all’Università di Pavia, dove ha conseguito il dottorato nel 2019, con una tesi sulla genesi del Quartetto op. 127 di Beethoven. I suoi interessi prevalenti sono rivolti allo studio di forme e tecniche compositive tra Otto e Novecento, con particolare riguardo alle implicazioni sul piano dell’estetica e della storia culturale. Si è occupato di Liszt, di Wagner e di Puccini, e ha pubblicato numerosi saggi sui compositori italiani della ‘generazione dell’Ottanta’. Per la sua monografia sui poemi orchestrali di Alfredo Casella, edita dalla De Sono, ha ricevuto il premio “Arthur Rubinstein. Una vita per la musica giovani” (2016). Attualmente è assegnista di ricerca dell’Università di Pavia e collabora al progetto “L’armonia nella musica del XX secolo”, patrocinato dalla Fondazione Giorgio Cini di Venezia e dalla Ernst von Siemens Musikstiftung.