Murmuring solitude, silent music. The mystical and poetic universe of Saint John of the Cross in Spanish Avant-garde Music

Germán Gan-Quesada (Universitat Autònoma de Barcelona)

The evocative lyrical imagery of Saint John of the Cross’s poetry, its underlying philosophical and theological background, and its capacity of dialogue with other spiritual currents have appealed to Spanish composers over the past century, and provided the source for well-known compositions, such as Joaquín Rodrigo’s Cántico de la esposa (1934), and Federico Mompou’s Cantar del alma (1951) and Música callada (1951/67). These musical contributions, rooted into traditional genres and languages, sharply differ from the multifaceted way in which Spanish Avant-garde music has dealt with the mystic’s poetry, a privileged reference point for ambitious large-scope projects (José Ramón Encinar, Opus 23, 1982; José María Sánchez-Verdú, Qasid 7 (Libro de las canciones), 2001). Aim of this presentation is to provide a first analytical and aesthetic approach to this repertoire, focusing in the long-term dedication of the composer Cristóbal Halffter (1930-2021) to Saint John of the Cross’s poetry, that began in the mixed electronics pieces Noche pasiva del sentido (1970) and Noche activa del espíritu (1973), continued with the “acoustic-optic installation” La soledad sonora … la música callada (Donaueschinger Musiktage, 1983), and ended in 2018 (String Quartet n. 10, “on two poetic images by Saint John of the Cross”).

Il suggestivo immaginario lirico della poesia di San Giovanni della Croce, le sue origini filosofiche e teologiche, e la sua capacità di dialogare con altre correnti spirituali hanno attratto nel Novecento i compositori spagnoli e fornito ispirazione per noti brani come Cántico de la esposa (1934) di Joaquín Rodrigo, e Cantar del alma (1951) e Música callada (1951/67) di Federico Mompou. Da questi contributi musicali, radicati in generi e linguaggi tradizionali, differiscono nettamente le diverse composizioni con cui la musica d’avanguardia spagnola ha affrontato la poesia del mistico, punto di riferimento privilegiato per progetti di ampia portata quali Opus 23 (1982) di José Ramón Encinar, e Qasid 7 (Libro de las canciones) (2001) di José María Sánchez-Verdú. Il mio contributo è volto a fornire un primo resoconto analitico ed estetico di questo repertorio, focalizzando l’attenzione sull’interesse di lungo periodo del compositore Cristóbal Halffter (1930-2021) per la poesia di San Giovanni della Croce, da cui sono nati due brani per strumenti ed elettronica (Noche pasiva del sentido, 1970; Noche activa del espíritu, 1973), quindi l’installazione ottico-acustica La soledad sonora … la música callada (Donaueschinger Musiktage, 1983), infine il Quartetto per archi n. 10 “su due immagini poetiche di San Giovanni della Croce” (2018).