Music, Power, and Changing Semantics of Time in the Long Nineteenth Century

Axel Körner

No other art form is more closely engaged with representations of time than music. This fact makes music particularly relevant to investigations into connections between changing semantics of historical time and the exercise of power. With a focus on Europe in the long nineteenth century, the article examines these connections from the period associated with enlightened absolutism to the emerging age of extremes. During this period, whenever the experience of the past no longer helped people to make sense of the present, new aesthetic forms were needed to articulate their changing experience of historical time. From this constantly shifting relationship between past and future, between continuity and change, music emerges as a direct response to the experience of time.

Nessun’altra forma d’arte è così coinvolta nella rappresentazione del tempo come la musica. Ciò la rende particolarmente rilevante ai fini dell’indagine sulle relazioni tra la mutevole semantica del tempo storico e l’esercizio del potere. Concentrandosi sull’Europa nel lungo diciannovesimo secolo, quest’articolo esamina appunto tali connessioni dal periodo caratterizzato dall’assolutismo illuminato fino all’affacciarsi dell’«Età degli estremi». Durante questo periodo, ogni volta che l’esperienza del passato risultò non più sufficiente a conferire un senso al presente, si resero necessarie nuove forme estetiche per articolare la cangiante esperienza del tempo storico. Da questo rapporto continuamente mutevole tra passato e futuro, tra continuità e cambiamento, la musica appare come una risposta diretta all’esperienza del tempo.