Marco Cosci

Marco Cosci, PhD, is a researcher at the Department of Musicology and Cultural Heritage of the University of Pavia, Cremona campus, where he teaches Music for Cinema and Audiovisuals and Theory and Forms of Music in the Media. He holds a diploma in Pianoforte from the Conservatorio ‘G. Nicolini’ in Piacenza. His research has been funded by Tufts University (Boston), the Giorgio Cini Foundation (Venice), the Fondazione di Sardegna and the Accademia Musicale Chigiana (Siena). He has published essays in international volumes and journals, investigating various aspects of music for film and possible intersections with musical theatre and popular music. Together with Roberto Calabretto and Elena Mosconi, he edited the volume All’ascolto del cinema italiano: musiche, voci, rumori (2019) and is the author of two monographs dedicated to the film production of composer Egisto Macchi (2020; 2022).

Marco Cosci, PhD, è ricercatore a tempo determinato presso il Dipartimento di Musicologia e Beni Culturali dell’Università di Pavia (Cremona), dove insegna Musica per il cinema e l’audiovisivo e Teoria e forme della musica nei media. Ha conseguito il diploma in Pianoforte presso il Conservatorio “G. Nicolini” di Piacenza. Le sue ricerche sono state finanziate dalla Tufts University (Boston), dalla Fondazione Giorgio Cini di Venezia, dalla Fondazione di Sardegna e dall’Accademia Musicale Chigiana di Siena. Ha pubblicato saggi in volumi e riviste internazionali, approfondendo diversi aspetti della musica per il cinema e le possibili intersezioni con il teatro musicale e la popular music. Ha curato insieme a Roberto Calabretto ed Elena Mosconi il volume intitolato All’ascolto del cinema italiano: musiche, voci, rumori (2019) ed è autore di due monografie dedicate alla produzione cinematografica del compositore Egisto Macchi (2020; 2022).