Nicolò Palazzetti

(Università “Sapienza” di Roma)

Nicolò Palazzetti is a Postdoctoral Researcher in Music and Theatre at “Sapienza” University of Rome, studying the impact of digitisation and streaming of opera on the presentation, diffusion and reception of this genre. He is particularly interested in contemporary forms of opera fandom. Nicolò completed a doctoral thesis in 2017 at the École des Hautes Études en Sciences Sociales (Paris) dedicated to the reception of Bartók’s music in Italy and has written a monograph on this topic: Bela Bartók in Italy. The Politics of Myth-Making (The Boydell Press, Woodbridge 2021). Nicolò served as a Teaching Fellow in Music at the University of Birmingham from September 2017 to December 2018 and as a Postdoctoral Researcher and Teaching Assistant in Music at the University of Strasbourg from January 2019 to May 2021. He has been awarded two scholarships from the Giorgio Cini Foundation (Venice, 2015–16) and the Paul Sacher Foundation (Basel, 2018–20).

Nicolò Palazzetti lavora come ricercatore in Musicologia e studi teatrali presso l’Università “Sapienza” di Roma. Le sue ricerche più recenti si focalizzano sull’impatto della digitalizzazione e dello streaming sulla diffusione e la ricezione dell’opera lirica. È particolarmente interessato ai fanatici d’opera. Nicolò ha completato una tesi di dottorato nel 2017 presso l’École des Hautes Études en Sciences Sociales di Parigi dedicata alla ricezione di Bartók in Italia e ha scritto una monografia in inglese su questo argomento: Béla Bartók in Italy. The Politics of Myth-Making, The Boydell Press, Woodbridge 2021. Nicolò ha lavorato come Teaching Fellow in Music presso l’Università di Birmingham (2017-2018) e come Postdoctoral Researcher e Teaching Assistant in ambito musicologico e teatrale presso il centro di ricerca GREAM dell’Università di Strasburgo (2019-2021). Nicolò ha ricevuto due borse di studio dalla Fondazione Giorgio Cini di Venezia (2015-16) e dalla Fondazione Paul Sacher di Basilea (2018-21).